- ”Ca operă cinematrografică, este un excrement. Ca probă a demenței corporative, este interesantă de studiat” , așa a caracterizat The Guardian filmul United Passions, producție sponsorizată în mare parte de către FIFA. ”Un act de dezinfecție corportivă care nu e bun nici măcar pentru a te face să zâmbești puțin” continuă pe aceeași linie The New York Times. Criticile primite de United Passions, filmul sponsorizat de FIFA, nu sunt tocmai favorabile, iar încasările sunt ridicol de mici.
United Passions, pelicula comandată de FIFA cu ocazia celor 110 ani de la fondarea asociației, este obiectul ironiilor generale după ce a strâns la lansarea în Statele Unite impresionanta sumă de 900 de dolari, din încasări, după primul weekend de difuzare în sălile de cinema. Zece astfel de săli din SUA au preluat United Passions, într-una dintre ele, în Phoenix, intrând o singură persoană să o vizioneze în tot week-end-ul 8-10 iunie. E adevărat, timingul a fost total nepotrivit, filmul lansându-se pe pâmânt nord-american exact în plin atac FBI asupra FIFA.
Într-o critică cinefilă apărută săptămâna trecută în ziarul argentinian Clarin, reportera, care a văzut filmul într-o sală din Washington, povestește ”Înainte de a finalul proiecției, singurele persoane care mai erau în sală, o pereche în vârstă, s-au ridicat și au plecat. Ulterior, doamna mi-a spus că a cumpărat bilet convnsă fiind că era vorba de o poveste de dragoste”.
Regizorul filmului, Frederic Auburtin, recunoaște că a pus umărul la producerea unui adevărat dezastru cinematografic. ”Se pare că acum sunt văzut ca un tip ce face filme de propagandă pentru cei corupți” se plânge Auburtin. ” Mă simt o victimă. E un dezastru , însă am acceptat propunerea, dar nu sunt eu responsabil de faptul că FIFA este putredă. Acest om, Blatter, a produs 80% din film. E foarte greu să spui lucruri despre el, pentru că el este șeful„ a adăugat regizorul într-un interviu acordat celor de la New York Times.
United Passions a avut un buget de aproximativ 30 de milioane de dolari, FIFA suportând 75% din cheltuieli, iar din distribuție fac parte actori precum Gerard Depardieu, Tim Roth sau Sam Neil. A fost lansată anul trecut, la Festivalul de la Cannes, ulterior fiind difuzată doar în sălile de cinema din Rusia, Portugalia și Serbia, adunând încasări de aproape 180 000 de dolari, mare parte din sumă în sălile rusești, în timp ce în Italia a fost difuzată direct la televizor, iar în Franța a fost vândută exclusiv pe DVD.
Rămâne de văzut dacă cei de la FBI vor răscoli și prin ițele acestui gest de generozitate avut de FIFA cu lumea cinematografiei, gest ce e pe cale să devină cel mai spectaculos autogol din istoria acestui organism.