Iarna anului 1903. Ascunși de frigul pătrunzător ce biciuia Parisul, Henri Desgrange și Geo Lefevre stăteau la bârfă într-una din berăriile de pe Bulevardul Montmarte. Primul era directorul ziarului sportiv l’Auto, ziar pe care chiar el îl fondase cu puțin timp înainte, cel de-al doilea, unul dintre angajații săi. Acolo, printre fum de țigară și halbe de bere, Lefevre i-a propus șefului său creearea unei competiții cicliste pe etape, care să străbată mare parte din teritoriul francez. Se mai organizaseră curse cicliste în Franța, însă pe distanțe scurte, între două sau cel mult trei orașe, nu la nivelul pe care îl propunea Lefevre.
Pe 19 februarie 1903, în l’Auto apărea tipărită o știre care anunța startul primei ediții a Turului Franței în luna mai a aceluiași an. Inițial s-au înscris doar 15 cicliști, iar Desgrange și Lefevre s-au văzut nevoit să amâne startul. 1 iulie 1903. Un grup de 60 de cicliști au luat startul într-o cursă ce urma să străbată 2428 km de teritoriu francez, împărțiți în șase etape, Maurice Garin, primul câștigător, primind un premiu de 6000 de franci.
A trecut peste un secol de la acea întâlnire dintre Desgrange și Levefre, timp în care Turul Franței a ajuns la ediția cu numărul 102, o ediție care va lua startul sâmbătă 4 iulie, de această dată pe pământ olandez, la Utrecht, cu proba individuală de contracronometru, întinsă pe doar 14 km, cea mai mică distanță într-o astfel de probă începând cu 1934, anul în care a fost introdusă pentru prima oară. Cea de-a doua etapă de contracronometru, cea pe echipă, va avea loc în etapa cu numărul 9, distanța de parcurs fiind de 28 de km.
Etapa 1 – 4 iulie: Utrecht – Utrecht (CRI) / 13,8 Km.
Etapa 2 – 5 iulie: Utrecht – Zélande / 166 Km.
Etapa 3 – 6 iulie: Anvers – Huy / 159,5 Km.
Etapa 4 – 7 iulie: Seraing – Cambrai / 223,5 Km.
Etapa 5 – 8 iulie: Arrans – Amens Métropole / 189,5 Km.
Etapa 6 – 9 iulie: Abbeville – Le Havre / 191,5 Km.
Etapa 7 – 10 iulie: Livarot – Fougères / 190,5 Km.
Etapa 8 – 11 iulie: Rennes – Mûr de Bretagne / 181,5 Km.
Etapa 9 – 12 iulie: Vannes – Plumelec / 28 Km.
— 13 iulie: zi de odihnă în Pau —
Etapa 10 – 14 iulie: Tarbes – La Pierre-Saint-Martin / 167 Km.
Etapa 11 – 15 iulie: Pau – Cauterets-Vallé de Saint Savin / 188 Km.
Etapa 12 – 16 iulie: Lannemezan – Plateau de Beille / 195 Km.
Etapa 13 – 17 iulie: Muret – Rodez / 198,5 Km.
Etapa 14 – 18 iulie: Rodez – Mende / 178,5 Km.
Etapa 15 – 19 iulie: Mende – Valence / 183 Km.
Etapa 16 – 20 iulie: Bourg de Peage – Gap / 201 Km.
— 21 iulie: zi de odihnă în Gap —
Etapa 17 – 22 iulie: Digne les Bains – Pra Loup / 161 Km.
Etapa 18 – 23 iulie: Gap – Saint Jean de Maurienne / 186,5 Km.
Etapa 19 – 24 iulie: Saint Jean de Maurienne – La Toussuiere / 138 Km.
Etapa 20 – 25 iulie: Modane Valfrejus – L’Alpe d’Huez / 110,5 Km.
Etapa 21 – 26 iulie: Sevres Grand Paris Seine Ouest – París / 109,5 Km.
Poker de favoriți
Alberto Contador, Vincenzo Nibali, Chris Froome si Nairo Quintano, sunt cei patru cicliști asupra cărora sunt țintite toate privirile, fiecare dintre ei cu un bagaj de experiență care anunță una dintre cele mai disputate și echilibrate ediții a Turului Franței.
La prima vedere, traseul din acest an poate fi carcaterizat ca orfan în ceea ce privește kilometrii destinat probelor de viteză, 42 în total, însă chiar și proba pe echipe se anunță complicată, ultimii 1,5 km din cei 28, fiind în urcare, pe o pantă de 6,2% înclinare. Viteziștii vor avea însă ocazia de a pescui bonusurile de etapă, care revin în acest an, în special în etapele primei săptămâni, cu una dintre ele având infernalele sectoare de pavaj, cei 13 km împărțiți în șapte porțiuni ce se regăsesc pe traseul dintre Seraing și Cambrai ( etapa 7 ).
Munții își fac apariția începând cu etapele celei de-a doua săptămâni, prima oară cele din Pirinei, cu ascensiuni la Aspin , Tourmalet și Plateau de Beille, pentru ca Alpii să intre în scenă cu patru etape în cea de-a treia parte a turului.

Trăgând linie, vom avea parte de 21 de etape, dintre care două dedicate contracronometrului, una cu pavaj ( o adevărată mini Paris-Roubaix ) și șapte montante, separate de două zile de odihnă.
Turul Franței 2015: 22 echipe, 198 cicliști
- Astana: Vincenzo Nibali (Ita), Michele Scarponi (Ita), Jakob Fuglsang (Danemarca), Lars Boom (Olanda), Lieuwe Westra (Ola), Tanel Kangert (Estonia), Rein Taaramäe (Est), Andrei Grivko (Ucraina), Dmitriy Gruzdev (Kaz)
- FDJ.fr: Thibaut Pinot (Frața), Jeremy Roy (Fra), Sébastien Chavanel (Fra), William Bonnet (Fra), Matthieu Ladagnous (Fra), Arnaud Demare (Fra), Steve Morabito (Elveția), Alexandre Geniez (Fra), Benoît Vaugrenard (Fra)
- Ag2r La Mondiale: Romain Bardet (Fra), Mikael Cherel (Fra), Ben Gastauer (Ola), Jean-Christophe Peraud (Fra), Johan Vansummeren (Belgia), Damien Gaudin (Fra), Alexis Vuillermoz (Fra), Jan Bakelants (Bel), Christophe Riblon (Fra)
- Tinkoff-Saxo: Alberto Contador (Spania), Peter Sagan (Svlovacia), Rafal Majka (Polonia), Roman Kreuziger (Cehia), Michael Rogers (Australia), Ivan Basso (Ita), Daniele Bennati (Ita), Michael Valgren (Dan), Matteo Tosatto (Ita)
- Team Sky: Chris Froome (Marea Britanie), Geraint Thomas (MB), Peter Kennaugh (MB), Ian Stannard (MB), Luke Rowe (MB), Richie Porte (Aus), Leopold König (CEH), Nicolas Roche (Irlanda), Woet Poels (Ola)
- Movistar: Nairo Quintana (Columbia), Alejandro Valverde (Spa), Imanol Erviti (Spa), Jonathan Castroviejo (Spa), Gorka Izagirre (Spa), José Herrada (Spa), Adriano Malori (Ita), Alex Dowsett (MB), Winner Anacona (Col)
- Trek Factory Racing: Julian Arredondo (Col), Fabian Cancellara (Elv), Stijn Devolder (Bel), Laurent Didier (Luxemburg), Markel Irizar (Spa), Bob Jungels (Lux), Bauke Mollema (Ola), Gregory Rast (Elv), Haimar Zubeldia (Spa)
- Etixx-QuickStep: Mark Cavendish (MB), Michal Golas (Pol), Michal Kwiatkowski (Pol), Tony Martin (Germania), Mark Renshaw (Aus), Zdenek Stybar (Ceh), Matteo Trentin (Ita), Rigoberto Uran (Col), Julien Vermote (Bel)
- Team LottoNL-Jumbo: Robert Gesink (Ola), Wilco Kelderman (Ola), Steven Kruijswijk (Ola), Tom Leezer (Ola), Paul Martens (Ger), Bram Tankink (Ola), Laurens Ten Dam (Ola), Jos van Emden (Ola), Sep Vanmarcke (Bel)
- Team Katusha: Alexander Kristoff (Norvegia), Joaquim Rodriguez (Spa), Giampaolo Caruso (Ita), Jacopo Guarnieri (Ita), Marco Haller (Austria), Dmitrii Kozonchuk (Rusia), Alberto Losada Alguacil (Spa), Tiago Machado (Portugalia), Luca Paolini (Ita)
- Lampre-Merida: Matteo Bono (Ita), Davide Cimolai (Ita), Rui Costa (Por), Kristijan Durasek (Croația), Nelson Oliveira (Por), Rubèn Plaza Molina (Spa), Filippo Pozzato (Ita), Josè Serpa (Col)
- Cannondale-Garmin: Andrew Talanksy (SUA), Dan Martin (Irlanda), Ryder Hesjedal (Canada), Jack Bauer (Noua Zeelandă), Kristijan Koren (Slovenia), Sebastian Langeveld (Ola), Ramunas Navardauskas (Lituania), Dylan van Baarle (Ola), Nathan Haas (Aus)
- Giant-Alpecin: Warren Barguil (Fra), Roy Curvers (Ola), John Degenkolb (Ger), Tom Dumoulin (Ola), Simon Geschke (Ger), Koen De Kort (Ola), Georg Preidler (Aut), Ramon Sinkeldam (Ned), Albert Timmer (Ned)
- Lotto Soudal: Lars Bak (Dan), Thomas De Gendt (Bel), Jens Debusschere (Bel), Tony Gallopin (Fra), André Greipel (Ger), Adam Hansen (Aus), Greg Henderson (NZ), Marcel Sieberg (Ger), Tim Wellens (Bel)
- IAM Cycling: Matthias Brändle (Aut), Sylvain Chavanel (Fra), Stef Clement (Ned), Jérôme Coppel (Fra), Martin Elmiger (Elv), Mathias Frank (Elv), Reto Hollenstein (Elv), Jarlinson Pantano (Col), Marcel Wyss (Elv)
- BMC Racing Team: Damiano Caruso (Ita), Rohan Dennis (Aus), Daniel Oss (Ita), Manuel Quinziato (Ita), Samuel Sanchez (Spa), Michael Schar (Elv), Greg Van Avermaet (Bel), Tejay van Garderen (SUA), Danilo Wyss (Swi)
- Cofidis, Solutions Credits: Nacer Bouhanni (Fra), Geoffrey Soupe (Ola), Christophe Laporte (Ola), Florian Senechal (Ola), Luis Angel Mate (Spa), Nicolas Edet (Ola), Julien Simon (Ola), Dani Navarro (Spa), Kenneth Vanbilsen (Bel)
- Bora-Argon 18: Jan Barta (Ceh), Sam Bennett (Irl), Emanuel Buchmann (Ger), Zakkari Dempster (Aus), Bartosz Huzarski (Pol), Jose Mendes (Por), Dominik Nerz (Ger), Andreas Schillinger (Ger), Paul Voss (Ger)
- MTN-Qhubeka: Edvald Boasson Hagen (Nor), Steve Cummings (MB), Tyler Farrar (SUA), Jacques Janse van Rensburg (Africa de Sud), Reinardt Janse van Rensburg (RSA), Merhawi Kudus (Eritreea), Louis Meintjes (RSA), Serge Pauwels (Bel), Daniel Teklehaimanot (Eri)
- Bretagne-Séché Environnement: Frédéric Brun (Fra), Armindo Fonseca (Fra), Pierre-Luc Perichon (Fra), Eduardo Sepulveda (Argentina), Anthony Delaplace (Fra), Pierrick Fedrigo (Fra), Brice Feillu (Fra), Arnaud Gerard (Fra), Florian Vachon (Fra)
- Europcar: Bryan Coquard (Fra), Ciryl Gautier (Fra), Yohann Gene (Fra), Bryan Nauleau (Fra), Perig Quemeneur (Fra), Pierre Rolland (Fra), Romain Sicard (Fra), Angelo Tutik (Fra) , Thomas Voeckler (Fra).
- Orica-GreenEdge: Simon Gerrans ( Aus ), Michael Matthews ( Aus ), Michael Albasini ( Elv ), Luke Durbridge ( Aus ), Daryl Impey ( RSA ), Svein Tuft ( Can ), Pieter Weening ( Ola ), Adam Yates (MB ), Simon Yates (MB )
Ce trebuie să știm
- Prima etapă va avea loc sâmbătă 4 iulie, ultima, cea de la Paris, pe 26 iulie.
- Cicliștii vor avea parte de două zile de odihnă: 13 si 21 iulie
- Turul Franței 2015 va fi transmis integral de postul TV Eurosport. Înainte si după fiecare transmisiune, Eurosport va emite programul de analiză ”LeMond on Tour” cu Greg Lemond
- Cele mai interesante etape: 3 ( cu celebra cățărare Mur de Huy a clasicei La Fleche Wallone ), 4 ( cea cu pavaj ), 12 ( prima din Pirinei ) 17,18, 19, 20 ( toate in Alpi )
Favoriți
El Tour ya esta aqui,hoy entrenamiento suave por Utrecht!Tour is already here,easy training around Utrecht! #TDF2015 pic.twitter.com/wwDZ4jZY3o
— Alberto Contador (@albertocontador) July 2, 2015
Alberto Contador ( Tinkoff-Saxo ) – Vine după câștigarea Il Giro și din declarațiile lui se simte că este extrem de motivat, deși pauza scurtă dintre cele două competiții îl poate afecta în plan fizic.
Chris Froome ( Sky ) – Vrea să își ia revanșa după ce căzătura de anul trecut l-a privat de opțiuni la titlu. Marele lui atu, o super-echipă, formată din cățărători experimentați.
Nairo Quintana ( Movistar ) – Al doilea in 2013 în Turul Franței și câștigător în cel italian în 2014, columbianul are ca punct forte etapele montane. Ca hibă, porțiunile pavate sau plate.
Vincenzo Nibali ( Astana ) – Campionul de anul trecut, nu a participat la Il Giro. Nu a avut evoluții foarte convingătoare în cursele preliminare, însă la fel s-a întâmplat și anul trecut, când s-a prezentat la startul Turului Franței departe de a fi mare favorit.
Date interesante
- Este pentru a șasea oară în istoria Turului Franței când startul se dă în Olanda, ultima oară în 2010, la Rotterdam.
- Cicliști vor parcurge o distanță totală de 3344 km.
- Primii trei clasați din fiecare etapă vor primi 10, 6 și respectiv 4 secunde bonus. Nu se mai dă bonus de timp la sprinturile intermediare.
Tricouri
Tricoul galben i se acordă ciclistului cu cel mai bun timp general la finalul celor 21 de etape.
Verde: Punctele pentru tricoul verde, cel al sprinterilor, sunt impărțite în trei categorii:
În etapele 2,5,6,7,15,21 ( cele mai ușoare ) iau puncte primii 15 cicliști ajunși la linia de sosire. Primii trei primesc 50 – 30-20. Ultimul dintre cei 15 primește două puncte.
În etapele 3-4-8-10-13-14-16, punctajul este 25-22-18….-2pct pentru locul 15.
În a treia categorie intră etapele 1,11, 12, 17, 18, 19, 20 și 21, etape pentru care primele trei locuri primesc 20-17-15 puncte , punctajul scăzând până la locul 15 ( un punct ).
La sprinturile intermediare, primii 15 primesc 20-17-15-13-11-10-9…..1 pct. După cum spuneam, nu se mai dau bonusuri aici.
Tricoul alb cu buline roșii, pentru cel mai bun cățărător
- Cățărări categoria a 4-a: un punct
- Cățărări categoria a 3-a: doua puncte și un punct
- Cățărărări categoria a 2-a: 5-3-2-1
- Cățărări prima categorie: 10 – 8 – 6 -4 -2 – 1
- Cățărări categorie specială: 25-20-16-14-12-10-8-6-4-2
Tricoul alb este acordat celui mai bine clasat dintre cicliștii născuți după 1 ianuarie 1990.
Premii
- Tricoul galben – 1) 450 000 euro 2) 200 000 3) 100 000
- Victorie de etapă – 1 ) 8000 2 ) 4000 3 ) 2000
- Contracronometrul pe echipe – 10 000
- Tricoul galben – 450 euro pe zi
Premieră
- Team MTN Qhubeka este prima echipă africană din istoria Turului Franței și tocmai un rutier al acestei echipe va avea onoarea să deschidă balul. Este vorba de Daniel Teklehaimanot (Eritreea ), care va pleca primul în contratimpul de la Utrecht ( ora 15:00, ora României ), devenind astfel primul rutier de culoare din Africa ce participă la Turul Franței.
surse informații eurosport.com, letour.fr