Tragedia aviatică a echipei FC Torino – familia Mazzola

0
222

4 mai 1949. Miercuri. Ploua și cerul era mohorât. Se înserase, parcă, mai devreme decât de obicei. Puțin înainte de ora 17, stația de radio a aeroportului din Torino a intrat în legătură cu trimotorul „G 212”. Avionul venea de la Lisabona, de unde plecase la ora 9:40, purtând spre casă celebra echipă de fotbal F.C. Torino.

Cei doi operatori radio au schimbat frecvența. La ora 17:02 s-a auzit vocea radiotelegrafistului de la bordul avionului: „Bene Grazie!…” Au mai trecut 30 de secunde. Dar, nimic… Au fost ultimele cuvinte, ultimul semn de viață de pe acest aparat, care în acele momente se îndrepta cu 300 de km pe oră direct spre turnul bisericii de la Superga, de a cărui piatră s-a zdrobit cu un zgomot asurzitor, ucigând pe loc toți cei 31 de pasageri. Astfel au pierit câțiva fotbaliști celebri din acea vreme. Astfel au dispărut din fotbalul italian și european Mazzola, Menti, Lóik, Gabetto, frații Ballarin, Grezar, Castigliano, Bacigalupo, Rigamonti, Maroso, Bongiorni, Martelli și alții care au făcut din F.C. Torino una dintre cele mai redutabile formații.

Dintre fotbaliștii care au pierit în această catastrofă aeriană, care a îndurerat opinia publică sportivă din întreaga lume, cel mai cunoscut era Valentino Mazzola, căpitanul lui F.C. Torino, campioana Italiei. Valentino își câștigase celebritatea la vârsta de 30 de ani prin finețea execuțiilor sale tehnice, care se împleteau uimitor de bine cu o deosebită forță de șut și cu o neobosită activitate pe teren.

Ziarele vremii consemnează faptul că era jucătorul cel mai bine cotat la bursa transferurilor, iar un comentator italian ne spunea, recent, că l-ar putea asemăna cu Di Stefano. Culmea este că dintre cele 31 de victime ale accidentului de la Superga, Valentino Mazzola ar fi putut să se salveze. Legat de acest lucru, ziarele vremii consemnează un fapt ieșit din comun. La prima escală, avionul a aterizat la Barcelona. Aici, Valentino a anunțat că nu mai continuă călătoria cu avionul, deoarece se simte foarte rău. Plecase bolnav din Torino, jucase la Lisabona cu febră și, mai mult, traversarea Peninsulei Iberice s-a făcut în condiții atmosferice extrem de vitrege.

Foto: alchetron.com
Foto: alchetron.com

Conducătorii echipei F.C. Torino au comandat de la aeroport un bilet de tren pentru Valentino Mazzola și acesta și-a luat bagajele din avion; în ultimul moment, însă, s-a comunicat că deasupra Mediteranei vremea era bună și că, deci, traversarea se poate face în condiții de zbor excelente. Mazzola a ezitat. Brusc, s-a hotărât pentru avion. Și astfel Valentino a ales calea aerului, cale ce avea să-i fie fatală lui și coechipierilor săi. Numele lui Mazzola continuă, însă, să dăinuie în fotbalul italian și european. Cei doi fii ai lui Valentino, care în anul morții tatălui lor aveau unul 6 și altul 4 ani, au devenit și ei cunoscuți, devenind chiar foarte buni jucători de fotbal.

Cel mai mare, Sandrino Mazzola, a fost selecționat de nenumărate ori în echipa reprezentativă a Italiei, iar telespectatorii români au avut prilejul să-l vadă pe micile ecrane în jocul de la Napoli, cu echipa noastră, marcând și două goluri lui Datcu. Sandrino este „rebelul” celebrei echipe Internazionale, de două ori câștigătoare a Cupei Intercontinentale, fiind socotit unul dintre cele mai autentice talente ale fotbalului italian.

Celălalt Mazzola, Feruccio, nu a atins încă gloria lui Sandrino. El a activat la echipe din prima și a doua categorie, cu rezultate mai modeste. În orice caz, atât Sandrino, cât și Feruccio — dar, mai ales primul — calcă pe urmele tatălui lor, celebrul Valentino Mazzola, a cărui amintire a rămas neștearsă în inimile iubitorilor fotbalului. Atât de neștearsă, încât nici azi nu se folosește în „calcio” obișnuitul Mazzola II sau, eventual, Mazzola III. Nu! Ar fi un gest de impietate față de amintirea lui Valentino!

Articolul precedent#PronoLiga1. Trei jucători se bat pentru trofeul Ediției a 13-a în ultima etapă
Articolul următorCum a apărut rugby-ul în România și primul campionat de rugby din țară

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here